Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

torsdag den 3. januar 2013

torsdag 3, januar - Brick Rib

 Det er (meget amerikansk) National Get Organized Month, så der er gang i oprydningstips på diverse blogs med forslag til, hvordan ens projekter (og arbejdssted/rum) kan blive ryddet op i og bedre organiseret.

Jeg blev ved læsning mest optaget af hvordan et strikketøj kan ændre sig fra WIP  (work-in-progress) til UFO (UnFinsihed Objects). Er det er spørgsmål om tid? Har det ligget så længe at det er blevet umoderne, eller grimt, eller har man blot mistet interessen? Er det lidt sørgeligt at gå fra project til object?

Jeg har tre UFO's liggende: en kjole som mangler den ene skulder (!). Garnet er noget virkeligt dejligt Rowan summer silk: 70% silke og 30 % bomuld. Forleden besluttede jeg at den skal trevles op, så garnet kan bruges til noget andet (læs: fornuftigt). Næste beslutningstrin er at få den trevlet op!

Den anden er en poncho, som har været en cowl, som har været en jakke ... i herligt råhvidt arangarn. Jeg kan ikke finde ud af hvad det skal blive til. Så foreløbig får det lov at ligge som en UFO.

Den tredie er et påbegyndt sjal, som har en blomsterfirkant  strikket ind i. Men det bliver ikke som jeg forestillede mig, og for nylig fik jeg den gode ide at begynde forfra og strikke/hækle rundt om firkanten, som i stedet for at være en del af noget bliver centrum for sjalet. Det bliver godt!

Jeg har i øvrigt en hel kasse med færdige arbejder, som blot mangler at få hæftet ender og blive dampet/presset. Men det hører ikke under UFO, synes jeg. De er jo færdige.

Årsprojektet kører videre, dagens firkant er Brick Rib. Mønsteret går over 12 pinde, og det giver en virkelig dejlig struktur i ribben, men jeg synes stadig ikke den er elastisk (som almindelig rib).



Possumstrøjens første ærme er påbegyndt. Det var en anelse vanskeligt - eller omstændeligt at strikke den ombukkede kant på strømpepinde. Men pænt bliver det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar