Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

lørdag den 15. juni 2013

Lørdag 15. juni - Piqué Triangles ... og Arne & Carlos på Biblioteket

Arne & Carlos på Biblioteket
Oldemor-teepee!
Fredag aften var jeg på Biblioteket på Rentemestervej til strikke-event med norske Arne & Carlos. De har udgivet en ny bog (nr 4 i rækken) om håndarbejde - nu i haven. Jeg var meget spændt på hvordan arrangementet ville være, og på hvordan de ville holde deres annoncerede foredrag.

 De sad i to store lænestole på scenen, omgivet af hæklede oldemor-tæpper, kurve med garn, og eksempler på deres forkellige strikkede, hæklede og broderede sager til og inspireret af deres engelsk-inspirerede have ved deres hus i Valdres i Norge. (Et kuriosum: i den amerikanske udgave af bogen er afsnittet om broderi taget ud af denne bog - amerikanere ynder ikke at 'blande' håndarbejder ...!?) Jeg købte bogen, mest fordi det er sjovt at have den, og så fordi der er noget hækleteknik med oldemorfirkanter, jeg gerne vil læse lidt om.

De fortalte levende og engageret om deres inspiration og deres arbejdsmetoder og teknikker, og det var en fornøjelse at høre deres historier...
Arne fortalte om måden han hækler firkanter på: han har en kurv med udvalgte (reste)garner, fra den tager han ét nøgle garn og hækler den inderste cirkel på firkant 1 ; så tager han garnnøgle nr 2 og hækler den inderste cirkel på firkant 2, og hækler derefter 2. række på firkant 1; så tager han  garnnøgle nr 3, hækler den inderste cirkel på firkant 3, række 2 på firkant 2 og række 3 på firkant 1; og så fremdeles til der er seks rækker på den første firkant, som derefter er færdig. Derefter har man hele tiden gang i 6 firkanter, skifter ganrfarve hele tiden og bliver (måske ) ikke helt så hurtigt træt af firkanterne. Desuden bliver hver eneste firkant forskellig, men dog med de samme farver garn. Det må jeg prøve!

Efter foredraget var der først bogsignering (min første signerede bog!) og derefter gik de rundt til bordene og kiggede på vores forskellige håndarbejder, diskuterede teknikker, garn og farvesammensætninger, og var i det hele taget fornøjelige at være på event med.
I øvrigt var jeg så heldig at møde Maja til eventen, hyggeligt at have en bekendt at sidde sammen med! Hun strikkede tøjdyr efter et amerikansk opskriftshæfte, som havde nogle utroligt kære dyr  med søde ansigter, mens jeg havde Hundertwassertæppet eller sjalet med. Skønt at sidde til et foredrag, hvor stort set hver eneste deltager havde et håndarbejde med :-)

Endelig:
 Dagens firkant er et ret/vrang strukturmønster strikket over 4 pinde; et af de nemme, som i dette garn giver en fin struktur og liv i garnet.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar