Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

onsdag den 9. maj 2012

onsdag 9. maj

  Det færdige mælkebøtte sjal. Jeg startede på det for over et år siden - og en stor del af fornøjelsen var at finde garn rundt omkring i verden, bogstaveligt talt. Der er garn fra Canada, og garn fra Tyskland, og garn fra Sydamerika (som jeg godt nok købte herhjenmme). Det var ret spændende, dels at have en forestilling om garnets udseende og kvalitet, dels at lede efter det rundt omkring på netsider, dels at bestille og derefter modtage - for det er bestemt ikke det altsammen, der så ud som jeg forestillede mig når jeg kiggede på billederne. Det grå garn fandt jeg i New York, hos Strings på 65th Str E. Jeg ledte mange steder, for det skulle give den fluffy lette fornemmelse af mælkebøtteblomster i frø, før de blæser afsted... Og jeg kan også huske den stille fryd, da jeg fandt garnet i forretningen.

Jeg begyndte på det kommensfarvede lammeuld - kunne ikke nære mig. Opskriften siger retstrikket, men jeg synes det ser sjovere ud at lave alle vende-pindene i glatstrik. Det vil jo vise sig om jeg har ret. Opskriften er i hver fald bedårende nem: en af dem som ved første øjekast ser uoverskuelige og besværlige ud - også når man læser i gennem, men når man først begynder på at strikke, giver det faktisk sig selv - og bliver til herlig TV-strik!





Inspiration er en fascinerende ting - hvor kommer den fra, hvordan opstår ideen, og hvorfor kan man pludselig 'se' et nyt projekt for sig?

For et par måneder siden var vi ved Vesterhavet en weekend. Dagene bruges til at gå tur ved stranden, og CB havde taget det store ny kamera med. Han knipsede løs, mens jeg gik og samlede sten. Bedst mens jeg gik der, så jeg i sandet mønsteret til (eller måske snarere billedet af) det næste store sjal. Cb tog billedet for mig, og jeg har forsøgt (med hans assistance) at få de helt rigtige farver frem igen i redigeringen af billedet. Det er lidt svært, men billedet støtter meget godt min erindring om de farver jeg så. Og i går kom det bestilte garn til sjalet med pakkeposten. Jeg kan se at min farveforestilling var i den rigtige retning, men jeg skal have mere beige og sandfarvet garn - måske i silke eller hør. jeg glæder mig til at begynde på det, men jeg venter lidt endnu, mens ideen til mønsteropbygningen bliver færdig i min skitsebog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar