Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

onsdag den 28. oktober 2015

om at lave og have en blog

Lørdag d. 5 september var det Tekstil Bog og Blog dag på Biblioteket i Nordvest. Jeg var inviteret til at blive interviewet om min blog og hvorfor jeg blogger. Jeg var meget beæret, og det satte mange tanker og overvejelser i gang.

I starten var kun min facebookside med billeder; så blev det - på opfordring fra mine døtre - til en hjemmeside (Kriscraft.dk). Den var jeg glad for, men en hjemmeside skal opdateres hele tiden for ikke at blive til  en flad dødvægt, og det havde jeg ikke tid til. Derfor var næste skridt at starte en blog...

Hvorfor blogger jeg?

jeg startede min blog fordi jeg synes det kunne være morsomt at notere hvor meget jeg fik strikket og hæklet i løbet af et år, og dermed "måle" produktionen ved årets slutning. Jeg førte en slags dagbog  over det jeg fik strikket og havde tænkt at strikke. Lidt planlægning var der vel i det.
Jeg blev blandt andet inspireret til min online-dagbog af  the Julie-Julia Blog, hvor Julie Powell gennem 365 dage gennemarbejder - bogstaveligt talt - Julia Childs store amerikanske kogebog.

(i øvrigt skrev jeg dagbog fra jeg var 12 til jeg var ca 17-18 år, stærkt inspireret af at have læst Anne Franks Dagbog)

Jeg havde egentlig ikke som sådan forestillet så mange læsere, det var først og fremmest for min egen fornøjelses skyld!
Når jeg bladrer tilbage, kan jeg også se at mine notater har ændret karakter fra de allerførste 'dagbogsnoter' til de længere indlæg jeg skriver nu.

I 2013 besluttede jeg at gennemstrikke den evighedskalender jeg købte i New Yorker-forretningen String Yarns. Kalenderen har 366 forskellige mønstre, og jeg ville strikke ét om dagen. Hver dag. Det blev 365 indlæg i løbet af året!
I begyndelsen var det sjovt, på et tidspunkt blev jeg lidt stresset af det, og jeg gav mig til at strikke lidt forud. Til sidst var jeg ærligt talt en smule træt af projektet, men på den anden side også så stædig, at jeg gennemførte det. Det var også det år hvor jeg strikkede 21½ kilometer garn op - det svarer til ½ Marathon!

Udover at strikke de forskellige mønstre igennem, hvilket i sig selv var vældigt lærerigt, fandt jeg også ud af, at der var nogle mønstre, jeg virkeligt ikke behøver strikke igen, mens der er andre jeg har lyst til at bruge i mange forskellige projekter.
Jeg lærte også noget om langtidsplanlægning af et så stort projekt. Jeg ville have strikket firkanterne sammen fra starten ( det var muligvis blevet voldsomt tungt at sidde med til sidst). Eller jeg ville have strikket firkanterne i månedsrækker. (men hvad så når der ikke er lige mange dage i hver måned). Jeg ville helt sikkert have strikket en kant ind omkring hver firkant, for nogle af mønstrene gjorde at firkanterne, på trods af samme maskeantal, samme garntype og pindetykkelse, faldt helt forskelligt ud i størrelsen. (interessant lærdom!)
Jeg lavede også min første KAL (knit-A-long) i juledagene 2013-2014. Det var rigtigt sjovt, og det vil jeg gerne gøre igen. Men det kræver lidt planlægningstid - det finder jeg nok - og lidt strikketid , hvilket straks er værre - der er simpelthen ikke tid nok til at strikke alt det jeg gerne vil  :-)

I 2014 skrev jeg langt færre indlæg, men de fleste indlæg er længere. Jeg begyndte også at være på det sociale medie Instagram, som har fået lidt mere dagbogskarakter for mig i den betydning, at jeg 'noterer' hvad jeg har gang i, er blevet færdig med, har købt garn til osv. Jeg bruger også med stor fornøjelse den virtuelle opslagstavle Pinterest, som er en inspirationskilde og et online opslagsværk for mig.

I 2015 har jeg indtil nu skrevet endnu færre indlæg, og jeg nærmer mig en lyst til at skrive mere 'debat'prægede indlæg end tidligere. Denne lyst bringer også et nyt element ind i det at lave og have en blog: at netværke. At kommunikere med andre, som har den samme interesse for håndarbejde, som jeg har. For det er jo det mest grundlæggende fokus for min blog: at være håndarbejdskvinde!


Jeg blogger, fordi det giver mig tilfredshed at dokumentere ved årets slutning hvor mange forskellige håndarbejder jeg har fået produceret i løbet af året. Jeg blogger (og læser blogs) for at fange en inspirationskilde eller blive inspireret af andres indlæg og opslag. Jeg blogger også, fordi det giver en mulighed for at netværke (knitworke) og det forøger fornøjelsen ved håndarbejde.






1 kommentar:

  1. Finansiering tilgængelig, Investeringsfinansieringsmuligheder 3%
    Brug for forretnings / personlig finansiering, finansiering af boligforbedring? Svar E-mail: ( Atlasloan@protonmail. ch ) for flere detaljer om at få et lån

    SvarSlet