Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

søndag den 11. september 2016

Nyt garn og nye pinde - mere farvelære og G-uldgarn

G-ulddamerne holdt popupshop i København. Heldigvis havde jeg mulighed for at besøge dem den ene af de to dage de var her. På bordene og i kurvene i shoppen lå spredt det lækreste new zealandske uldgarner, alpaka, så fluffy som skyerne og en merino såblødt som smør.


Krap
kruset skræppe
Jeg valgte - ret hurtigt - den mørkegrå new zealandske; den er godt grundlag for det halstørklæde, jeg har tænkt at strikke. Jeg vil gerne have striber i, og to lyse farver tiltræk min opmærksomhed.

Alpaka, farvet med kraprod og kruset skræppe, og merino, ligeledes farvet med krap. Jeg valgte alpakaen. Sikke pæne planter, der er blevet brugt til farvningen.



Derefter ville jeg vælge en merino, som skulle kunne sættes sammen med både den mørke grå og den lyse gullige. Jeg valgte - efter lange overvejelser - der der er farvet med cochenille. For mit indre blik så jeg den grå bjergside med lyng og lav i tæt bevoksning.
mørkegrå NZ uld

 Farven cochenille bliver udvundet af cochenillelus (adr!) Heldigvis er farven ret pæn, men alligevel er jeg en lille smule ked af googles oplysninger - jeg havde hellere set at det var en plante! :-)

alpaka kraprod og skræppe
merino cochenille
Jeg er fascineret kunsten at farve garn. At man kan tage en håndfuld (?) planter - eller biller! - og få noget helt nyt ud af det. Det er vildt inspirerende når de mange forskellige farvede garner ligger side om side. Jeg tror at plantefarvede garner får en indbyrdes sammenhæng - lige som ude i naturen. Når jeg tænker på de mange gange jeg er kørt forbi en mark, eller heden, eller en bjergside eller en lysning i skoven og blev overvældet af de smukke farver i mængder, som komplementerer hinanden på det smukkeste. At se de samme farver og få mulighed for at (forsøge!) at genskabe de farver i mit strik er en udsøgt glæde ved mit håndarbejde.



Jeg bliver også inspireret af de fabriksfarvede garner og de muligheder og sammensætninger som de mange farver giver. At kunne lave en udvidet farvecirkel med Harrisville garn med alle de skønne farver der findes i det sortiment er en udfordrende fornøjelse.
At finde sinde yndlingsfarver i Rauma Finull er en lige så stor fornøjelse;




Ingen kommentarer:

Send en kommentar