Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

søndag den 21. juni 2015

Farvekursus på #Sydhavsstrik og indvielse af den nye strikketaske!

Der er små og store strikke- og garnfestivaler i det ganske danske land. I går tog vi syd på til #Sydhavsstrik i Nørrre Alslev på Falster.
Festivalen er arrangeret af Mille Marengs, og der var tilbud om forskellige workshops, blandt andet farvekursus med Vivian Høxbro. Det meldte jeg mig til - jeg kan ikke få farvelære og farveleg nok!

Det var et ultrasjovt kursus med garn i alle farver. Den første opgave var at strikke farvecirklen, alene den var nok til at gøre mig glad.

Dernæst fik vi løbet af kursusdagen mulighed for at strikke tre farveprøver; den første skulle være tre yndlingsfarver og to 'hade'farver, eller farver, man ellers ikke ville vælge. Jeg valgte tre grønne/blå og en magenta og en lyslilla. Jeg synes selv den blev ret skøn.

Den næste opgave var at vælge fem udsædvanlige farver, og så skulle de gives videre til sidemanden. farvekort til. Mine fem farver var: Poppy, Azure, Spruce, Lime og Black Cherry.  (jeg overejer at købe et bundt af hver og strikke et tørklæde!).

De fem farver jeg fik var Melon, Pink, Cobalt, Lime og Hemlock. Min farveprøve kom til at fungere godt; Vivian foreslog at lave Kaffe Fasset cirkler af de to lime og cobalt inde i striberne af  pink og melon. Jeg tror det må prøves!

Bortset fra at det var sjovt at strikke med farver, jeg ikke selv havde valgt, ville jeg rigtigt gerne have strikket mine fem farver. Vi brugte garn fra Harrisville i New Hampshire, som VIiian Høxbro selv har været med til at udvikle


Til sidst måtte vi vælge fra to kontrastfarver; jeg valgte lilla og orange (som ikke er helt kontrast nok, men de er vildt flotte!) Det blev til en fantastisk farveprøve, som måske en dag bliver til en sweater med melonfarvede kanter. Farverne var periwinkel, topaz, plum, russet, black cherry og melon.

Alt i alt en fantastisk inspirerende dag.

CB var med og tog sig arf arbejdet med Strikkefestivalen; blandt andet fik han talt med og hilst på standholdere, som også kommer på Strikkefestivalen til september:Einrum, Fox & Jane, Dragen og Garniture.

Jeg strikker (som sædvanlig) på flere ting: et par strømper, det syvende par i 2015; en hitchhiker i et garn jeg købte i Berlin for fire år siden; jeg hækler endnu en #Bark af @sidselsangild. Jeg er blevet hooked (!). Denne gang i en tråd og på nål 4½, så den bliver blødere og mere levende. Jeg strikker på en cardigan, som jeg så et billede af på nettet. Den har ribstrikket bærestykke, A-facon og forneden strikker jeg også rib, og jeg er i gang med at regne ud, hvordan jeg skal strikke lommer.




Fredag eftermiddag kom jeg hjem fra arbejde til den skønneste gave fra min datters svigermor: Jytte har syet den fedeste og flotteste strikketaske til mig! Den kom lige i tide til at blive indviet på Sydhavsstrik, og det kan rapporteres at den virker supergodt! Desuden trak den misundelige blikke fra de øvrige deltagere, og en enkelt dame udtrykte smilende sine misundelse :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar