Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

fredag den 11. juli 2014

sommerstrik

Det er sommer og sol og jeg er ikke så flittig på bloggen, men pindene knitrer alligevel! Jeg har fået strikket et par sweatre i patentstrik (når man bliver grebet af et koncept...); modellen er strikket nedefra med rundt bærestykke, sådan at krop og ærmer strikkes hver for sig og sættes sammen på rundpind til slut. Det giver en pæn facon, og jeg har strikket to forskellige versioner, en på pind 6 med dobbelt garn (shetlandsuld fra Garnudsalg.dk) og en på p 4 med dobbelt garn (rosewood uld/silke, også fra Garnudsalg.dk).


Det gav mig lyst til at prøve én mere: denne gang i gotlandsk pelsuld, jeg fandt på ophørsudsalg på Rosenørns Alle. Den strikkes på p4 og jeg strikker glatstrik og med striber. Jeg har strikket kroppen op til ærmegabet, og er i gang med de to ærmer, som jeg strikker på samme tid. Det giver lidt garnkludder ind i mellem, men til gengæld føles det som om det går hurtigere med to ærmer på èn gang.


Vi har passet hus på Samsø for min gode veninde Susanne og hendes mand, Michael. De kunne ikke være med til brylluppet, men havde alligevel sørget for skøn bryllupsgave: foruden dejlige ting fra Smagen af Samsø, var der to bundter vidunderlig moskusokseuld, 100 gr/400 m. Jeg glæder mig til at strikke med det.


Nu er jeg den lykkelige ejer af : moskusokseuld, kameluld og yakokseuld. Foruden naturligvis possumuld. Det er vældigt eksotisk, og skønt at mærke på. Jeg har endnu ikke fået prøvet kamelulden, som jeg købte sidste år, jeg overvejer stadig hvad der skal strikkes...

På Samsø var der også garnudsalg fra GECCO garn (som holder til i Jægerspris). Sådan et marked er man naturligvis nødt til at besøge, og der var mange fristelser, men det lykkedes mig at begrænse indkøbene til 4 nøgler sokkegarn + et sæt strømpepinde /15cm str 3. Jeg har ikke prøvet de korte før, men det var vældigt praktisk. Jeg plejer at blive en smule irriteret på de lange pinde, som kan være i vejen, når man strikker hæl, men denne gang gik det glat.




Jeg har strikket de to af nøglerne: et par par sokker, som jeg har tænkt at forære min ældste datter, samt et par matchende til min dattersøn, samt et par, som min svigersøn får; jeg strikker naturligvis også matchende til Louis, så far & søn kan være ens på fødderne :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar