Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

søndag den 5. januar 2014

Søndag 5. januar 2014 - gamle og nye projekter

Mine første projekter i 2014 er to ting der nu er strikket færdige.

Det ene var et tørklæde af laksefarvet uld/silke fra Ulstrup Garn til min yngste datter. Garnet indgår i det store sjal jeg strikkede i august sidste år og forærede til min mor  i fødselsdagsgave. Min datter ønskede sig et tørklæde, og jeg købte et par nøgler og gik i gang. Det blev næsten færdigt til juleaften, men jeg nåede ikke at strikke kanten på. (hun ønskede sig også et gråt og orange
halstørklæde der kunne passe til den hue hun købte, så det strikkede jeg færdigt først.

Tørklædet er enkelt: jeg starter med 2-3 m og tager ud i beg og slutn af hveranden p. Denne gang strikkede jeg tre kantm før (og efter) udtagningerne. Jeg strikkede til jeg havde brugt godt og vel halvandet nøgle.Så samlede jeg masker op langs de to sider og strikkede frem og tilbage med udtagninger på hver side af spisen på hveranden p. Til sidst strikkede jeg 'bomber' eller 'knopper' som den yderste kant, lukkede af og hæklede en kant for oven.
(Knopperne strikkes således: strik (1vr, 1r, 1vr, 1r) i samme m, træk derefter 2., 3. og 4. m over den første.)

Den anden ting jeg har gjort færdig i de første par dage af 2014 er den grønne uld/cashmere/silke sweater jeg har strikket på i december. Jeg har strikket vendestrik på det nederste af for- og rygstykker, sådan at den er asymmetrisk for og bag. Jeg ville have ærmene smalle ved håndledene, men også så lange at de sidder lidt 'i lag'. Så jeg har strikket ca 18 cm på hvert ærme.






Jeg har et par nye projekter  i gang:
en nederdel, som kun lige er kommet på pinden af den samme silke/uld, som jeg brugte til den tweed-strikkede kjole fra november.
Jeg strikker et mønster fra 19. oktober, Diamond Drops hedder det. Mønsteret strikkes over 4 pinde og maskeantallet er deleligt med 4.

1. p (retsiden): ret
2. p: 1 vr, *slo, 2 vr, træk omslaget over de to vr m, 2 vr; gent fra * pinden ud
3. p: ret
4. p: 3 vr, *slo, 2 vr, træk omslaget over de to vr m, 2 vr; gent fra * til der er 3 m tilbage, 3vr.

Jeg har slået 314 m op på p3, og de første 10 cm strikkes frem og tilbage, så jeg kan sætte lynlås i forneden. Derefter har jeg tænkt at fortsætte på rund pind; (1. og 3. p strikkes derefter vrang)

Mit andet projekt er et babytæppe til mit første barnebarn, som kommer til maj. Det bliver et 'familietæppe' med et antal firkanter, som strikkes sammen til sidst med en bort omkring. Jeg er lidt spændt på virkningen af de udvalgte firkanter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar