Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

tirsdag den 6. februar 2018

Store Strikke Søndag hos Tøndering i Aarhuus

Søndag var jeg på besøg i Aarhuus på den første af StoreStrikkeSøndag 2018. Jeg var så heldig at få plads, og jeg havde tilmeldt mig workshop med Helga Jóna og i Charlottes Laboratorium.

Tidligt søndag morgen sad jeg med kaffe og ostemad og ikke mindst strikketøj - hele tre forskellige projekter havde jeg taget med. Rejsetid er strikketid og der var ikke forfærdeligt mange med toget.

9:43 ankom toget til banegården i Århus, og jeg er ikke så kendt i byen, så jeg gik ud i en taxa og blev kørt til døren.


 Vi startede med kaffe og te mens Charlotte bød velkommen og fortalte om dagens program.

Helga Jónas knaphuller og kanter

Jeg skulle starte hos Helga, som viste os to kanter og de fineste knaphuller med den første prøve (hele tre ting - et rent kinderæg!). Knaphullet var lidt vanskeligt for de fleste af os til at starte med, og på et tidspunkt - de ti damer på én gang stillede tre forskellige spørgsmål, bad Helga os om at være stille nu! (kære, søde damer, tilføjede hun venligt). Vi fik forklaring og fik herefter strikket de nydeligste knaphuller, som ikke trækker lange i den ene ende.


Den anden prøve var dels en smart ny (for mig) opslagsteknik, som Helga kaldte sølvopslag. (jeg har prøvet at google, det kom der ikke rigtigt noget ud af). Dels var det en rigtig pæn afrundet kantaflukning, enten halskant eller ærmegab. Det så så pænt ud, at halskanten ikke nødvendigvis behøver en ribkant.


Frokost på Den Rustikke
 
Til frokost mødtes vi på Den Rustikke, som serverede en usædvanlig lækker to-retters menu, og desuden var venlige og imødekommende overfor 80 sultne strikkedamer! Efter frokost og før 2. workshop var der mulighed for at shoppe løs i butikken. også her var personalet parat til at hjælpe alle damerne med indkøb af de skønne ting i butikken (jep! jeg købte også noget: jeg manglede fx et saltum tørklæde, noget cahsmere/silke garn til en hue og noget af det håndfarved uld/hør i en skøn grøn farve. Foruden naturligvis den lækre japanske rundpind størrelse 3,9 :-))

I Charlottes Laboratorium
 

Om eftermiddagen fik jeg (og 25-26 andre) lov at boltre mig i nye lækre garner fra ITO yarns. Vi fik udleveret en række struktur-strik muligheder, så det var bare at gå i gang. Jeg fik strikket tre prøver  og begyndt på den fjerde. her fik jeg lov at lave "my own blend" af tre forskellige tynde garner: sensei, ASA og en merinotype. Den kombi står nu på min ønskeseddel! Jeg må sådan strikke en trøje af "mit" garn.


Alt i alt var det et skønt og virkeligt godt organiseret arrangement. Jeg var træt, da jeg gik ned til banegården gennem strøget, mens sneen dryssede ned, men jeg var helt høj da jeg kom hjem efter tre timers togtur, hvor jeg fik strikket min vaffelhue færdig. Rejsetid er strikketid!

Ps. I de korte ventetider i løbet af arrangementet strikkede jeg på det andet af de tre medbragte projekter: fodformet sok nummer to. Det tredie medbragte kom ikke op af projektposen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar