Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

torsdag den 5. december 2013

Torsdag 5. december - Harris-Tweed Rib

 Dagens firkant er ret/vrag strukturmønster med ribeffekt. Mønsteret strikkes over 8 pinde og giver en rigtig pæn dybde og struktur i det strikkede. Dog er det håndklædestrik, som så meget andet hvor ret og vrang strikkes i mønster.







Har prøvet en lidt grænseoverskridende teknik i dag: min poncho var en smule for smal forneden, og jeg besluttede at sætte en lynlås i. Teknikken består i at sætte en mærketråd midt i den maske man vil klippe op i; så hækles der en række masker (jeg brugte fastmasker, men kunne sikkert også anvende kædemasker) op til mærket: den halve af masken med mærketråden sammen med det halve af den næste maske.
Derefter klippes (det er det grænseoverskridende!) og lynlåsen hæftes fast med nåle. Jeg har syet den fast med to rækker sting. Nu bliver den vasket så den kan strækkes i facon.





 teknikken hedder steeking på engelsk, og jeg fandt naturligvis en vejledning på Pinterest.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar