Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

fredag den 5. april 2019

Intarsia - fantasia!

 Efter at have strikket #kokohatten tre gange, følte jeg mig parat til at kaste mig over #kokosweateren.



Originalgarnet strikkes på pind 4, men jeg havde både lagergarn og byttegarn, som bliver pænere på 4½, så jeg strikker den mindste størrelse.
Diagrammet til sweateren, som er i seks dele: to ærmer, to forstykker og to bagstykker, har været  nemt at læse, omend lidt vanskeligt at følge med i, mest fordi jeg printede ud på A4 papir. Men med lidt klemmer og ekstralapper, så gik det faktisk strygende.

Lige som med Kokohatten satte jeg markører i for hver ti masker - det svarer til diagrammets lodrette linjer. Et par enkelte hjælpetråde på en af diagrammets vandrette linjer er også sat ind.

Fra tid til anden har jeg haft  gang i 6 nøgler garn på én gang, så jeg har sat tid af til at strikke på det. Til gengæld går det forbløffende hurtigt, for selv om sweateren strikkes i ét fra ærme til ærme, strikkes der jo alligevel dele ad gangen. Når jeg først er kommet i gang, får jeg også flyttet garnnøglerne frem og tilbage, så jeg undgår det totalte garnkludder :-) og ind imellem lykkedes det alligevel at få garnet snoet ind i hinanden, så der gik adskillige strikkeminutter med at løse kludder op.

Det bliver en oversize sweater, og jeg glæder mig til at den er færdig! Det er megasjovt, og det var faktisk fjernsynsstrik, selvom jeg ind i mellem måtte kigge i diagrammet :-) Mens jeg har strikket, har jeg forfinet diagram-læsningen: fra at have en hel masse linjer, har jeg formået at kunne holde øje med blomsterfelterne alene. Det har også gjort det lidt nemmere at følge med. Alligevel er der et par smuttere, men da blomsterne er blevet pæne  og veldefinerede, anser jeg det som fortolkning og ikke fejl!

På et tidspunkt i løbet af 2. ærme blev jeg nervøs for, om der var nok garn af hovedfarven. Jeg kan meddele, at det er der! Det sidste jeg mangler er sammensyningen af side- og ærmesømme og derefter ribkanten forneden på sweateren.

*****

De øvrige WIPs er Leifig (opskrift af Janne Højfeldt, garn fra Garna), små blebukser til den lille nye pige, possumstrømperne, babytæppet og tusindårstørklædet.

Jeg er vild med Jannes design -  gode opskrifter og enkle modeller, som passer lige til mig. Som regel strikket på pind 4, så det går også forholdsvis hurtigt. (på min to-knit-list af planlagte projekter ligger en af modellerne fra Strik på Tur).

Blebukser (bloomers!) strikker jeg til lillepigen. Jeg har fået opskriften af en god strikkeveninde, som selv har strikket stakkevis til sit lille nye barnebarn. Jeg strikker i meget fin tynd lammeuld (i en smuk gammelrosa farve) og på pind 2½. Det er nyt for mig, min favoritpind er fra størrelse 3½ og op :-) Men fine bliver de, de små bukser.

Strømpestrik i possumgarn - de vokser, er i gang med begge skafter nu. Det er weekendmorgenstrik, så der bliver ikke strikket helt så meget på dem for tiden.

Babytæppet er en kærlig fornøjelse. Det er efter logcabin-princippet og det er specialt designet til lillepigen af hendes mormor <3 Garnet er bomuld/silke, som faktisk var strikket op til noget andet sjal/tæppe, så nu bliver det nye strikket, mens det gamle trevles op.

#Tusindårstørklædet - gratisopskrift fra Chytræusdesign. Har sit eget blogindlæg her.

*****

Apropos trevle op, så har jeg en UFO liggende, som jeg nu overvejer optrevling af. Det er en sweater, som er strikket af byttegarn, som er et par år gammelt, og resultatet blev ikke så godt som håbet. Den kunne i stedet for blive til en 'Orangen' fra Chunky Business, Sisse Chytræus' bog med strik på store pinde. Den kunne endda blive meleret nogle steder og ensfarvet nogle steder, hvis jeg altså skulle strikke med dobbelttråd. Efter #kokosweateren overvejer jeg sågar at strikke Intarsia-in-the-round. Sweateren ville nemlig blive rigtig pæn med lyslilla ærmer og mørklilla krop til de melerede kanter!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar