Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

søndag den 17. januar 2016

Fantastisk udflugt til Hallands Konstmuseum

I weekenden var jeg på udflugt med to af mine strikkedamer: Lisbeth, Mai-Britt. Vi trodsede ID-kontrolbesværet (som viste sig at være nemt som fod i hose) ved grænsen til Sverige og rejste med tog til Halmstad lidt nord for Helsingborg. Der ligger Hallands Konstmuseum, som for øjeblikket udstiller Britt-Marie Christofferssons broderier på strik.

Det var 500 strikkeprøver med forskellige broderisting.  Der var stingkombinationer i flere farver, enkelte knudesting, forsting, bagsting, korssting, og meget andet, jeg end ikke kender betegnelsen for. Men det var så smukt.

Britt-Marie havde også strikket otte sweatre og tre veste, hvor forskellige stingkonbinationer og patchworkstrik var benyttet. Det var særligt sjovt at se de mange sting benyttet ' i virkeligheden' - altså på et stykke tøj, man kunne bruge og gå med. Mai-Britt forelskede sig i én af dem, Lisbeth i en anden, og min favorit var den blå på billederne herunder.








Vi tog alle tre et hav af billeder (men naturligvis ikke af alle 500 prøver, skønt man havde lyst til det). For hver runde vi tog i rummene fik vi øje på en ny prøve, som måtte studeres nærmere. Ved nogle af prøverne hang mønsteroplægget, det vil sige den skabelon på papir, som er blevet brugt til at markere stingtype, retning, evt farveskift, etc.












 Det var alt i alt en fantastisk tur: hyggeligt selskab, udmærket togtur (kaffe og the fra SJ-vognen om bord på toget efter Helsingborg; da var vi også vældigt trængende), glimrende smørgås i museets cafe, og så et vidunderligt overvældende hav af fantastiske broderier på strik. Og det var utroligt inspirerende at gå rundt at kigge på de forskellige ophæng i timevis. Så det gjorde vi.

Udstillingen hænger til 20. marts, og den er afgjort en togtur til Halmstad værd.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar