Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

fredag den 1. januar 2016

Årsopgørelse 2015

2015 har været et stort og dejligt strikkeår for mig.

Jeg strikket en masse dejlige ting: sweatre, sjaler, tørklæder, strømper, huer, uldbukser, julekugler, nederdele...

Jeg har været på skønne kurser og workshops, mødt en masse dejlige strikke- og hæklemennesker. Jeg har været en del af graffiti-strik og popupstrik.

Men først og fremmest har jeg sammen med min elskede mand organiseret og arrangeret Københavns første strikkefestival #Knitwork15. Vores børn, en masse frivillige, skønne undervisere, hyggelige standholdere og ikke mindst over tusind deltagere var med til at gøre den sidste weekend i september til en kæmpe oplevelse for mig.

Det blev som jeg havde ønsket mig: en festival, hvor man hyggede, strikkede, lærte noget, mødte nogen, hang ud, morede sig, diskuterede og i det hele taget havde en fest. Jeg glæder mig allerede til næste års festival, og jeg glæder mig også over, at festivalen inspirerer til andre strikkeevents i løbet af foråret: Master Class og Knitwork Light.
Læs mere om festivalen her

I 2015 har jeg haft en Instagram projekt kørende om strømper, #knittingsocks2015. Jeg har strikket et par strømper pr måned, 12 par i alt. Et enkelt par blev strikket med højre- og venstrefod, dem fik min svigersøn i fødselsdagsgave. Et andet par fik min mor, da hun kom hjem efter en uge på hospitalet. De øvrige bliver brugt flittigt af mig selv.

Uldbukser har jeg også strikket: to par til Louis og et til en lille ny dreng i Århus. Det første par til Louis fik gule broderier, så det ligner jeans.

I begyndelsen af året købte jeg en dejlig bog - Knit Swirl, og jeg fik i løbet af året strikket min første knit swirl jakke. Det var et stort, men også fantastisk projekt, sjovt at strikke, selv om jeg også var nødt til at pausere lidt fra det en gang imellem. Læs mere om projektet her

I foråret strikkede jeg min første hitchhiker, som er et skønt asymmetrisk tørklæde, opskrift af Strichmich. Den første del af tørklædet tager ingen tid, mens den sidste fjerdedel trækker lidt i langdrag. Men det er også så skøn en opskrift, at jeg har strikket seks og er i gang med den syvende.

En bekendt ønskede sig den fine nederdel med sving i, som jeg har strikket nogle gange (en til mig selv i en skøn karrygul, og to til Jette, en brun og en sort). Den sidste (og det er den sidste!) er strikket en dejlig dyb marineblå, men nu er jeg træt af den model. Den er strikket færdig.

I august var jeg på krydretstrik-kursus hos Charlotte Kaae; den resultatorienterede Charlotte havde en hueopskrift med til os, som skulle være 'strikkeprøven' på kurset. Det var et fabelagtigt kursus - jeg bliver simpelthen så glad af at lege med farver. Og hueopskriften har jeg brugt flittigt: 7 huer er det blevet til. En til mig, to til CB, en til min datter, en til en veninde, og to af CBs venner måtte  eje en, da de så ham på FB med huen på.
Det inspirerede også til at strikke andre huer, og i efterårets løb har jeg strikket fem andre modeller:
Valmuehue (min egen model med skønt garn, en gave fra Tante Grøn), Stavangerlue, Blah-hat (fra Sketland Wool Week), Tensfield af Strickmich, og Sufragette fra PomPomMag.

I november havde Knitwork Arne & Carlos til at holde foredrag i Kulturhuset, og Fox & Jane lavede popupshop. Bla havde de Adventskalenderen fra A&C med julekugler, så den måtte jeg købe. Jeg har strikket fire af deres, og fire med egne mønstre.
Læs mere om huer og julekugler her

Englestrik har jeg også nået i år: Knitwork holdt i samarbejde med Biblioteket i NV en workshop, hvor Koushi fortalte og vejledte om at strikke engle. Læs mere om engle her.

Sweaterprojekter har jeg også gang i. Jeg har strikket en Arving, en Slægtning, og en med inspiration i de to opskrifter. Jeg har hæklet to Bark trøjer, en kortere med dobbeltgarn  og en længere med enkeltgarn. Det er en superopskrift som er nem, nr man lige har knækket koden. Læs mere om min Bark trøje her.
Jeg har også strikket to cardigans, en opskrift af Katrines, som har en form, der passer mig perfekt. Og så strikkede jeg en 'ud-af-hovedet' med garn fra mit lager. Den har ribbet, rundt bærestykke, smalle ærmer, lommer og striber forneden på ærmerne og er A-facon. .
Jeg strikket min egen version af Skappelgenseren, som har fået ribkanter, og jeg har strikket en sweaterversion af Stjernestøv fra Katrines bog Nirvana Jeg var lidt spændt på det, men jeg synes det virker, og jeg garnet har været godt at strikke med.

Jeg har strikket julegaver: strømper og butterfly til min ene svigersøn, butterfly til min bror, slips til min far, hitchhiker til min mor og hue, sweater og bukser til Louis. Jeg synes det er lidt svært at finde et godt sweatermønster, som passer ham, men bukserne er fuldstændigt perfekte!

Året afsluttes med min egen knitalong, 12 dage med tolv forskellige mønstre, som jeg har udvalgt og som bliver til et tørklæde Hellig Tre Kongers Aften. Desuden faldt jeg over #Mysteriemössan på Nördic Knitting på Instagram, den hoppede jeg på: der uploades et nyt mnster hver anden dag med start 24. december. Jeg er en smule spændt på størrelsen, men hvis den bliver alt for stor, vil jeg forsøge mig med lidt filtning.

Jeg har allerede planer for 2016: jeg har købt en mønster fra norsfe Annelise Bjerkely, som jeg skal strikke om et øjeblik. Jeg vil strikke et tørklæde i tofarvet patent, fordi det er så sjovt at strikke. (det kunne blive en fødselsdagsgave til min anden svigersøn), jeg vil strikke strømper igen; jeg overvejer forskellige mønstertyper, på den aden side er det sådan et dejligt taskestrikketøj, så nu for jeg se...Jeg har købt garn til et sjal på de islandske strikkedage på Nordatlantens Brygge fra den fransk/islandske designer Hélène Magnusson; det må strikkes!

Desuden går vi lige straks i gang med planlægningen af Knitworks arrangementer i 2016.



Godt Nytår



Ingen kommentarer:

Send en kommentar