Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

torsdag den 6. februar 2014

Torsdag 6. februar - mønsterberegning på strikkekurset

Kursusaftenens emne var beregning af strikkefasthed og optegning af grundmodel, så strikkeopskriften kunne beregnes.
Det var en udfordring, men langsomt kom lærdommen fra Københavns Tilskærer Akademi tilbage. Jeg er uddannet tilskærer derfra - i 1981! (og jeg husker det som den mest fantastiske skolegang med en skøn lærer og de herligste tegneopgaver.)
Vi fik tegnet op og lavet strikkeprøve og begyndt på at regne ud hvor mange masker der skulle bruges til sweateren. Jeg fik helt lyst til at begynde på tilskæring og berening igen :-)


Man tegner sig et papredskab (en #homemade_gadget ) til beregning af strikkefasthed, og strikker sig en kvadratisk prøve med 30 m  opslagning. Så tæller man masker og pinde inden for den lille firkant (som er 5x5 cm), ganger med to og får  masker og pinde til 10 cm, og dividerer derefter med 10, så man får maske og pind på 1 cm.
Som alt andet skal dette nok gøres nogle gange før man føler sig sikker på metoden, og hjemmeopgaven til næte gang, er naturligvis også en beregningsopgave!



Strikkeprøven skal strikkes med falsk patentstrik (maskeantal: 4+1; 2r,2vr, slut m 1vr, gentag pinden til prøven er kvadratisk).
Min strikkeprøve har 11m -14p = 5x5 cm, dvs 22 - 28p = 10x10cm, og 2,2m - 2,8p = 1x1 cm.

Opgaven går ud på udregning af  maske - og pindeantal til et halstørklæde på 20 x 180 cm.

På strikkekurset var der en deltager der fortalte om udsalg i strikkeforretningen på Rolighedsvej. JEg lagde vejen forbi forleden (kunne ikke modstå fristelsen) og fik købt herligt garn: en lys gul alpakka, gotlandsk uld til en stribet trøje, bomuldsgarn til trøje og hue til babyen, samt noget tynd merino til at strikke babybukser af.



                               


Ingen kommentarer:

Send en kommentar