Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

søndag den 4. oktober 2015

om at blive inspireret - og et besøg i NIRVANA - min nye(ste) strikkebog

For nylig blev jeg spurgt om hvor og hvordan jeg bliver inspireret, Det er på en måde lidt letkøbt at svare: alt muligt. Pæne farver, et billede, blomsterne, en skygge på en mur, et maleri, havet, himlen, stranden ....og så videre. Men samtidig er det sådan set svaret på spørgsmålet.
(jeg strikker sjaler, som er inspireret af noget bestemt - et maleri, en sandformation på stranden ved vesterhavet, en valmuemark etc. Man kan læse mere om disse projekter under fanen 'Sjaler med Sjæl').

I løbet af det sidste par år har jeg været til fire forskellige farvekurser og er hver gang gået derfra helt høj af henrykkelse og legen med og læren om farver. På det seneste kursus fik jeg mulighed for at købe garn til farveprøver, sådan at jeg nu kan sidde og lege med farvesammensætninger.



12.-13. september var der Islandske Strikkedage i Nordens Hus, hvor der var flere forskellige og interessante foredrag. Et af dem var med  Margrét Halldórsdóttir, som har grundlagt firmaet Móakot. Hun fortalte om sine islandske trøjer, som alle er navngivet og inspireret efter hendes slægtninge. Det var så morsomt og inspirerende at høre hende fortælle om hvordan de forskellige designs blev til og hvordan de forskellige mønstre kommer fra (Island, Færøerne, Finland, Norge, Estland osv osv). Jeg var nødt til at købe to af hendes opskrifter, og jeg opfordrede kraftigt til at de bliver samlet til en bog (der er billeder af de forskellige sweatre her).


Da jeg kom hjem fra strikkedagene, kom jeg i tanker om at jeg havde indkøbt 10 nøgler einband da vi var på Island for bogle år siden. Jeg fandt det frem og begyndte at tegne forskellige mønstre på min ternede blok. Det tog en del siders skriblen og forsøg, før jeg er kommet frem til en mønster jeg tror bliver godt på sweateren.



NY BOG PÅ HYLDEN

Jeg har fået Katrine Wohllebes nye bog NIRVANA. 






(Se mere om Katrine på goodlifeknitting.dk)
 Der  er seks stykker smuk strik, hvor jeg allerede har planlagt to - måske tre. Jeg vil strikke den smukke orange bluse med knapper i siderne (jeg elsker den slags detaljer), jeg vil  også strikke stjernestøv (alene for titlen);  og så må jeg prøve at strikke tørklædet med dutter ...

En god veninde, som fylder 60 om et øjeblik; hun har på sin ønskeseddel skrevet:
- en strikkebog, du synes jeg må eje (Nirvana købt - tjek!)
- garn med tilhørende opskrift. (må have fat i Davidsen Garn)
Så nu sidder jeg med bogen og forsøger at vælge hvilken af de skønne ting, jeg skal forære min veninde.

Bogen er i øvrigt lækker i sit layout, der er skønne billeder hvor man kan se hvordan modellen ser ud (jeg kan bedst lide, når jeg kan se det ordentligt).









Ingen kommentarer:

Send en kommentar