Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

torsdag den 25. april 2019

To-på-en-gang - en ny verden :-)

I lang tid har jeg kigget lidt skeptisk på de inkarnerede strikkere, der har gang i to ærmer/strømper på én gang, oftest på magic loop. Jeg kunne ikke helt gennemskue, hvordan man skulle holde rede på to nøgler garn og undgå, at de blev viklet ind i hinanden, eller at man skulle komme til at strikke med den samme tråd på begge strømper.

Magic loop er heller ikke min foretrukne strikkemetode, jeg synes ikke, det gør noget godt for mit strikkeflow! Til gengæld er jeg vildt begejstret for at strikke med to rundpinde (oftest 60cm), det gælder både ærmer og strømper. Jeg lærte det af min søde strikkeveninde, Annette, sidste år. Det gør risikoen for at tabe (strømpe)pinde langt mindre! Og det er sket for mig et par gange - det værste sted var i linje 1A. Trangen til at råbe STOP! til buschaufføren var stor :-) (heldigvis var passageren foran mig vaks og fangede min løsslupne strømpepind til mig!)

Jeg har strikket de fleste strømpepar på to rundepinde det sidste år, og samtlige sweater- og cardiganærmer er også blevet strikket på den måde. Det har været særlig effektivt ved strik på store pinde, for strømpepindene er ofte for tunge til det tykke, lette garn.

Sidste år på #knitwork18 købte jeg lyserødt strømpegarn i æske (the Sock box fra Lana Grossa) hos Fox & Jane. Det har ligget lidt og ventet, og i påskedagene kom det frem af gemmerne, da jeg fik ryddet op i en strikkekurv. De to nøgler garn ligger ved siden af hinanden i en æske, der er åben foroven, og pludselig kunne jeg se for mig, hvordan maskerne til de to strømper skulle ligge på pindene.

#morgenstrik
En stille morgen i påskeferien fik jeg slået op til to strømper på to pinde. Efter de første par omgange (som jo altid er lidt mere besværlige!) gik det strygende. Det er vældig frydefuldt at se to strømper vokse på én gang. Samtidig har det lyserøde garn vist sig at være noget mere multifarvet med mange fine striber i, så det er en ekstra bonus, at striberne faktisk ligger ens.
to-på-en-gang






Min fortrukne hæl er timeglas galore (det vil sige med nogle ekstra omgange mellem ind- og udtagninger). (læs lidt mere om at strikke hæltyper her) Det er ikke muligt (for mig) at strikke dem på én gang. Men det lykkedes for mig at få dem strikket så tilpas efter hinanden, at de ekstra omgange blev strikket på en gang :-)


Jeg har vældig lyst til at slå op til flere par nu; jeg har adskillige designs liggende i notesbogen, som jeg gerne vil strikke.

To-på-en-gang teknikken er straks afprøvet på to-ærmer-på-en-gang til den barnecardigan, jeg er i gang med, strikket oppefra-ned. Den tilsvarende voksencardigan strikkes nedefra-op, så nu overvejer jeg, om der også her skal strikkes to ærmer på en gang.

En verden åbner sig, når man tilegner sig ny teknik!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar