Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

lørdag den 12. marts 2016

sweaterstrik 2016


Jeg har færdiggjort fire sweatre indtil nu i 2016. Tre til mig og en til #darlinghusband.

Den første til mig selv, fordi jeg ikke kunne modstå tilbuddet på den mørkebrune funky chunky alpacauld hos Garnudsalg. Jeg startede med én cone, men blev 'nødt' til at købe en mere, den marineblå. Så nu har sweateren fået colourblocks forneden på ærmerne, striber forneden og striber i halsudskæringen. Den er blevet god og varm, let A-facon og skøn at have på.

Jeg har strikket den på pind 7½ (!). Jeg købte nemlig en rundpind på tilbud i den størrelse, 60 cm lang, uvidende om at dette er en temmeligt ukurant størrelse. Det gik op for mig, da jeg dels søgte
efter en 80 cm rundpind, dels efter strømpepinde. Sidstnævnte findes ikke! Jeg var hele vejen omkring Lana Grossa tyske hjemmeside (hvor der var mange dejlige ting!).
Rundpinden fandt jeg efter lidt søgen på de danske strikkenetsider hos City Garn og Stoffer i Århus (skønt med handel over nettet!). Så kunne ærmerne strikkes med MagicLoop-metoden. (ikke en af mine favoritter, men godt når der ikke findes strømpepinde i rette størrelse).


Den anden sweater manglede bare det allersidste finish: hæfte ender og vaske. Det er min første Stjernestøv fra den første Nirvana-bog. Jeg har strikket med lidt tykkere garn og på pind 4. Jeg er meget glad for den, og det er ikke den sidste Stjernestøv jeg skal strikke!


Sweater nr 3 er fra Annelise Bjerkely, som har en facebookside, hvor hun lægger opskrifter op. Jeg har strikket Rillegenser med to tråde: en shetlandsuld fra Garnudsalg og en rest kidmohair jeg købte på udsalg i Næstved for flere år siden. Den er blevet utroligt let og lækker. Jeg tror den kan bæres til en tynd, florlet nederdel med sving i. Så nu må jeg i stofbutikken og til symaskinen.

Den fjerde sweater - min første til CB - er strikket på ønsket om at få en Palestislender. Den findes i bogen Strikk i Strid, og når ens #darlinghusband udtrykkeligt beder om en håndstrikket sweater, så går man hjertens gerne i gang. Jeg købte også garn til denne hos Garnudsalg; tynd højlandsuld i farverne lakrids og sand.
Jeg har strikket med dobbeltgarn på p 3½ og 4. For at undgå at strikke mønsterstrik med to farver frem og tilbage har jeg strikket lige op, og  i stedet for aflukning til ærmegab strikket maskerne i én farve. Det samme gjorde jeg ved stolpelukningen, som CB ønskede sig. Så det var med tilbageholdt åndedræt og bævende hjerte, at jeg lagde sweateren i symaskinen, syede stikninger, og derefter klippede i det strikkede! Men det virkede fint nok, og det er blevet en pæn påsyning af ærmerne.

Jeg er næsten tilfreds med resultatet (jeg synes den kunne have været en smule større, men var samtidigt nervøs for at få den for stor). CB siger han er glad for den! (og jeg har planlagt én mere til ham, det ved han bare ikke endnu :-))

Nu er jeg i gang med den femte sweater: Rimfrost hedder opskriften, og den er fra AnnetteD's nye bog Vinterdage, som jeg købte på hendes popupshop i København i februar. Denne strikkes i det nye
linwoolgarn fra - Garnudsalg!



Mit næste sweaterprojekt er allerede planlagt: jeg købte noget smukt blågrøn Engleuld hos Tusindfryd cph på lagerslaget, og det skal der strikkes sweater af. Måske en Stjernestøv mere...
Desuden har jeg en UFO liggende, som kun mangler noget af det ene ærme. Det er den farverige islandsk-inspirerede, som har stribede ærmer. Den burde kunne blive færdig i en ruf!

I 2016 skal jeg registrere de forskellige garner jeg strikker med i løbet af året ved at lave farveklemmer. For hvert færdigt stykke strik vinder jeg en tråd om en klemme og notere garntype og projekt på dem. Det bliver lidt sjovt at se resultatet og hvor lang en guirlande jeg kan få ud det ved årets slutning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar