Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

fredag den 8. august 2014

En smertelig strikkeerfaring

Jeg strikker; som jeg plejer. Det vil sige, næsten. Jeg har strikket en dejlig sweater i Gotlandsk Pelsuld, den er yderst vellykket. Modellen er efter samme princip som de patentstrikkede, men i glatstrik og med striber. Og det var dejligt garn at strikke med. Jeg har strikket en sweater i samme form, men oppefra-ned i stedet, i bomuld/uld- blandingsgarn fra Garnudsalg.dk. Det var også dejligt og blødt, men mere hårdt for hænderne, for der skulle holdes lidt mere fast i garnet.


Jeg er også begyndt på en ribstrikket cardigan i ren hør; garnet er meget smukt og blankt, men ærligt talt et helvede at strikke med. Jeg kunne ikke forstå, hvorfor jeg fik mere og mere ondt i hænderne, men det gik op for mig en aften, hvor jeg måtte lægge strikketøjet fra mig. Jeg skal holde utroligt meget fast og spænder temmeligt meget i hænderne , når jeg skal strikke med det glatte hørgarn.


Fx har jeg haft denne blå hørcardigan hængende i flere år, fordi jeg ikke kunne orker at gøre den færdig. Endelig fik jeg taget mig sammen en dag: der manglede kanten rundt og knapper (forresten, hvis nogen skulle ligge inde med en enkelt knap som dem på billedet, er jeg den glad aftager :-) der mangler én forneden, og de havde ikke denne hos Handler).













En erindring fra tidligere: jeg strikkede meget med bomuldsgarn og hørgarn tidligere, og nu kan jeg godt huske at jeg fik ondt i hænderne! Jeg var ofte nødt til at holde pause i længere tid.
Det er (knock-on-wood) ikke tilfældet når jeg strikker med uldgarn. Så jeg har lagt hørgarnet lidt til side - ærmerne må strikkes ganske lidt ad gangen - og begyndt at strikke strømper istedet.

 Jeg blev også grebet af symaskinen i en af mine feriedage; Louis manglede pludselig bukser - han vokser stærkt og var vokset ud af dem han havde. Så jeg har indkøbt et buksemønster helt op til str 80, og har syet ham nogle par. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar